Kari Hotakainen
Klassikko
Klassikko
Kari Hotakainen (s. 1957) on Porista kotoisin oleva
Finlandia-palkittu kirjailija, ja varmasti maamme parhaiten tunnettuja
kirjailijoita. Hotakainen tunnetaan aktiivisena kirjailijana jonka teoksia on
käännetty lukuisille kielille. Hotakainen on julkaissut lukusia teoksia, joista
tunnetuin on varmasti vuonna 2002 julkaistu romaani Juoksuhaudantie.
Klassikko kertoo Kari Hotakainen nimisestä kirjailijasta, ja
hänen autoseikkailuistaan. Kari Hotakainen onkin kirjan selkeästi keskeisin
henkilö, ja muiden hahmojen merkitys onkin selkeästi vähäisempi. Vaikka
Klassikosta näkeekin usein puhuttavan autokirjana, ei se sitä ole liiallisissa
määrin. Itse pitäisinkin Klassikkoa ennemminkin autofiktiossa teoksena, jossa
Hotakainen hieman pilkkaa itseään ja työtään.
Kirja on jaettu kolmeen selkeään osaan, joista ensimmäinen ja viimeinen kertovat tarinaa, ja keskimmäinen sisältää Hotakaisen päiväkirjamerkintöjä.
Kun autofiktion kirjalistaan ilmestyi kirja Klassikko, ensimmäinen
reaktioni oli ”Jessus, ei enää koskaan.”. Päädyin viimevuonna kyseisen kirjan
lukemaan erästä kurssia varten ja silloin minun ja Klassikon yhteiselämä ei
ollut kovin ruusuista. Päätin kuitenkin antaa kirjalle toisen mahdollisuuden,
vaikkakin suuri osasyy siihen oli että Klassikko minulla sattui olemaan
tallella viime lukukerrasta kun sen silloin äidiltäni lainasin.
Näin toisenkaan lukukerran jälkeen, ei minun ja Klassikon
suhde erityisemmin parantunut. En ole yleisesti Hotakaisen tuotannon suurimpia
ystäviä, vaikka poikkeuksia tässäkin löytyy. Poikkeus Klassikko on myös tässä
siltä kantilta, että en pitänyt siitä juuri ollenkaan. Hotakaiselle tavallinen
loistava kielenkäyttö ei jostain syystä pääse Klassikossa oikeuksiinsa, ja koko
teoksen rytmitys tuntuu minusta oudolta.
Kuten mainitsin, kirja on jaettu kolmeen osaan, joista
keskimmäinen päiväkirjaosuus vaikeuttaa teoksen lukua huomattavasti. Vaikka
tämä päiväkirjaosuus onkin autofiktiota parhaimmillaan, on minun pakko myöntää,
että luettavana se ei vain ollut mukavaa. Koko osuus tuntui pitkäveteiseltä,
eikä pystynyt pitämään kiinnostustani yllä, vaikka kuinka yritin. Tämä osuus on
mielestäni myös aivan turhan pitkä, ja kun sain osuuden viimein luettua, en
muistanut siitä paljoakaan koska lopulta olin vain alkanut selailemaan sivuja
satunnaisesti.
Genrejen osalta, Klassikko oli kyllä oikein sijoitettuna
autofiktioon. Etenkin päiväkirjaosuudessa on hankalaa erottaa kirjailija Kari
Hotakainen ja kirjan hahmo Kari Hotakainen toisistaan, koska tämä osuus tuntuu
usein todellisen päiväkirjan lukemiselta. Toisaalta tässä on myös mukana
tapahtumia ja asioita jotka tuntuvat selkeästi epätosilta.
Klassikko oli siis hyvin genreään edustava teos, mutta
ainakin minulle henkilökohtaisesti lukukokemuksena huono. Olen kuullut monien
kuitenkin nauttivat teoksesta, joten neuvoisinkin siitä kiinnostuneina lukemaan
sen ja katsomaan kiinnostaako se itseä!
Mari Haavisto
Lähteet:
Autofiktio- ryhmän diat
Olen muutamia omaelämänkertoja lukenut ja mieleeni on noussut kysymyksiä, kuinka paljon niissäkin on loppujen lopuksi keksittyjä asioita, jotta juoni kuulostaisi mielenkiintoisemmalta. Autofiktio on tavallaan turvallinen vaihtoehto, kun kirjoittaja voi itse päättää mitkä asiat ovat keksittyjä ja mitkä faktoja, ilman etttä joutuisi mitenkään vastuuseen kirjoituksistaan. Klassikko kuuluisi varmasti yleissivistykseen lukea lähiaikoina ja on varmasti mielenkiintoista pohtia lukiessaan, mitkä tapahtumat saattaisivat olla todellisia ja mitkä täysin keksittyjä.
ReplyDeleteEn ole itse juurikaan lukenut autofiktiota, mutta Klassikon luin viime keväänä kotimaisen kirjallisuuden kurssilla. Minusta päiväkirjaosio oli melko ikävää luettavaa, mutta tavallaan oletin sen kuuluvan asiaan. Vaikken erityisemmin pitänyt kirjasta kokonaisuutenakaan, toden ja kuvitellun välisen rajan epäselvyys oli mielestäni kirjan parasta antia, myös muuten kuin Hotakaisen itsensä kohdalla.
ReplyDeleteVaikka kyseessä ei autokirja olisikaan, niin selvä autofiktio kuitenkin, sen verran keskeisessä osassa autot ovat.