”Kello oli yhdentoista maissa
aamulla, lokakuu puolivälissä, aurinko pilvessä ja vuoren juurella
kohoavien kukkuloiden kirkkaus ennusti rankkasadetta. Minulla oli
ylläni ruudinsininen puku, tummansininen paita, solmio ja
taskunenäliina, mustat mokkakengät sekä mustat villasukat, joissa
oli tummansiniset raidat. Olin siisti, puhdas, sileäleukainen ja
selvä, ja minusta oli aivan samantekevää tiesikö joku sen vai ei.
Olin juuri sellainen kuin hyvinpukeutuneen yksityisetsivän pitääkin
olla. Olin lähdössä tapaamaan neljää miljoonaa dollaria.”
Näin tutustumme amerikkalaisen
dekkaristin Raymond Chandlerin tunnetuimpaan hahmoon, yksityisetsivä
Philip Marloween hänen teoksessaan Syvä Uni. Vuonna 1939 julkaistu
Syvä Uni edustaa kovaksikeitettyjen dekkareiden tunnetuimpien
teosten kärkikastia ja se löytyykin brittiläisen Crime Writers'
Associationin Sata kaikkien aikojen parasta rikosromaania listalta.
Kirja sijoittuu 1930-luvun lopun
Etelä-Kaliforniaan ja seuraa karskin ammattimaisen, monessa tulessa
taotun yksityisetsivän Philip Marlowen työtä, kun hän ottaa
vastaan yksinkertaiselta tuntuvan keikan jäljittää varakkaan,
lähes kuolemanpedillä vellovan, kenraali Sternwoodin toisen,
nuoremman tyttären kiristäjää. Kiristäjänä toimii päällepäin
motiiviton kirjamyyjä Arthur Geiger. Mysteeri alkaa punoutumaan
kuitenkin jo toimeksiannon saamisen yhteydessä, kun Marlowe tapaa
Sternwoodien perheen vanhemman tyttären, Vivianin ja kettumaisen
viekkaan sananvaihdon kautta hänelle raottuu verho rikkinäisen
perheen ja Kalifornian alamaailman väliselle yhteydelle. Pian
yksityisetsivä löytääkin itsensä kidnappausten ja murhien
vyyhdestä, mutta keikka on suoritettava loppuun hinnalla millä
hyvänsä. Sellainen mies on Philip Marlowe.
Kalifornian kadut, asunnot ja asukkaat
hyppäävät eloon Raymond Chandlerin kirjoituksessa erittäin
todentuntuisesti. Tapahtumien ja paikkojen kuvailu tuntuu niin
realistiselta, että kirjaa lukiessa tuntui kuin olisi itse ollut
paikanpäällä, eikä miljöön geneerisyys rikosfiktion saralla
tuntunut kertaakaan kuluneelta. Miljöön ja tunnelman vahvan
kuvailun päälle nousee kuitenkin kirjan hahmot. Syvän unen erottaa
perinteisemmästä dekkarikirjallisuudesta sen tapa rakentaa jokaisen
hahmon ympärille oma mysteerinsä. Sen sijaan, että lukijaa
johdateltaisi suoraan tapahtumasta toiseen selkeää ratkaisua kohti,
tuo jokainen uusi kohtaaminen mukanaan tunteen siitä, että heidän
taustallaan on jotain enemmän, jokaisella on luurankoja kaapissaan.
Tämä luo lukijalle epävarmuuden ilmapiirin, eikä lukija koskaan
ole varma siitä kuinka lähellä ratkaisua ollaan tai mikä
todellinen mysteeri edes on. Takinkääntöjä voi tapahtua hetkenä
minä hyvänsä.
Raymond Chandler kirjoitti Syvän unen
yhdistelemällä aikaisempien novelliensa juonia. Tämä ilmenee
selkeästi kirjan juonen pomppivuudessa ja varsinkin päähenkilö
Marlowen luonteen ja hänen moraalikoodinsa kehityksessä. Kirjan
loppuosaa kohti päähenkilön sisäinen dialogi ja tekojen
moralisointi pomppaavat esiin huomattavasti suuremmissa määrin.
Philip Marlowe dekkarisarjan esikoisteoksen aseman huomioonottaen
tämä ei kuitenkaan riko lukukokemusta millääntavalla
haitallisesti.
Kovaksikeitettyjä dekkareita
lukemattomalle kirja oli erittäin miellyttävä lukukokemus. Miljöön
tuttuus ja niiden yhteneväisyys vähäisten ennakko-odotusteni
kanssa auttoivat luomaan helposti lähestyttävän asetelman.
Hahmojen monimuotoisuus ja juonen monitasoisuus loivat taas koukun
joka piti otteessaan ja sai janoamaan lisää. Tapahtumasta
tapahtumaan liikkuva kirjoitustyyli piti lukukokemuksen kevyenä ja
hyvin tasapainoisena ja mielestäni Syvä Uni onkin erinomainen
suositus kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kovaksikeitettyjen
dekkareiden maailmasta.
Lähteet:
http://pastoffences.wordpress.com/the-cwa-top-100/
http://www.detnovel.com/bigsleep.html
No comments:
Post a Comment